יום רביעי, 10 בפברואר 2016

פינת שאלות ותשובות

 

אני מקבלת שאלות רבות מקוראות הבלוג בנוגע לנושאים שונים הקשורים לפן הלימודי, החברתי והרגשי של התלמיד, המורה, ההורה והגננת. חלק גדול מהתשובות לשאלות יכול בהחלט לעניין גם אתכן ולכן מידי פעם אבחר בשאלות חשובות ואציג אותן כאן עם התשובה שלי, עפ"י התפיסה החינוכית שלי שוודאי אתן מכירות. השאלות יוצגו כמובן בעילום שם.



שאלה ראשונה:

אני גננת חדשה יחסית, מעל ארבע שנים במערכת, ולמרות השקעתי הרבה בילדים ובגן יש הורים רבים שאינם מסופקים ומעלים בפניי טענות רבות שאני יודעת שאינן נכונות. אני לא טיפוס "שיווקי" ולכן אינני יודעת איך להעביר להורים את העשייה שלי בגן.
לעומת זאת, אחת לשבוע מגיעה גננת ותיקה לגני וההורים מסופקים ממנה עד מאוד ואף מקצינים את התלהבותם ממנה.אני שמחה בשבילה אך כואב לי שהם אינם רואים את עשייתי.
האם יש לך רעיון או טיפים בשבילי? אני אובדת עצות ומתוסכלת נורא.

תשובתי:
יקרה,
זה דורש אומץ רב לבקש עזרה במצב כזה שלמרות ונראה לך קשה, הוא מצב די שכיח בשנותיה הראשונות של גננת ואשת חינוך. הסיבה לכך נעוצה בחוסר בטחונה של הגננת או אשת החינוך וההורים רואים זאת. אי אפשר להסתיר חוסר ביטחון.
כדי להרגיש ביטחון בדברים שאת עושה, עליך להיות כנה עם עצמך ולשאול את עצמך במה תוכלי להשתפר, הרי אין אדם מושלם וכולנו, גם הוותיקות ביננו, צריכות להשתפר ולהתמקצע במגוון דברים.
רשמי לעצמך את החוזקות שבך ואת הנקודות שעליך לשפר ואז צרי מסלול למידה שיוכל לעזור לך להשיג את הדברים אליהם את שואפת. ישנן השתלמויות רבות שיכולות לקדם אותך ותוך כדי ההתקדמות תחושי שביטחונך עולה ומתעצם. חפשי מודל חינוכי ואנשי חינוך שתוכלי ללמוד מהם.
אני ממליצה בנוסף להתמקצעות המקצועית, לעבוד גם על עצמך ועל הביטחון העצמי - העשירי את עולמך הפנימי וכך תחושי בעלת ערך. קראי ספרים, פתרי תשבצים, התחברי לטכנולוגיה, השקיעי בחינוך ילדייך במידה ויש וצרי לעצמך סדר יום שיאפשר לך את כל אלו. השקיעי בדברים החשובים לך ואל תוותרי על עצמך.
כמו כן, הקפידי על רענון קירות הגן בהתאם לתכנים הנלמדים וצלמי את התוצרים בצילום איכותי שניתן להשיג כמעט בכל מצלמת נייד וצרפי את התמונות לעדכון שבועי שתשלחי להורים.

לסיכום:
שימי דגש בכמה מישורים:
רגשי - עבדי על הביטחון העצמי שלך בין השאר, ע"י העשרת העולם הפנימי שלך.
לימודי - אל תפסיקי להתפתח ולגדול. מצאי השתלמויות איכותיות ואנשי חינוך שתוכלי ללמוד מהם. תצרי דברים חדשים וצרי מערכות יחסים מפרות עם גננות נוספות.
חברתי - צרי מערכת יחסים טובה עם ההורים - הקפידי על דיווח שבועי בשפה תקינה על הנלמד בגן, הוסיפי התייחסות לפן הרגשי והחברתי בגן. תזמי שיחות טלפוניות עם ההורים ובהם תשתפי אותם במעשה טוב שהילד עשה.
חשוב להורים לדעת שאת מכירה את הילד שלהם - הוכיחי להם את היכרותך עמו בשיחות ספונטניות עמם או בשיחות יזומות שלך.
טכנולוגי - חדשי כל הזמן את הלמידה ותני מקום במידת האפשר, לטכנולוגיה בגן.



שאלה שנייה:
אני עושה בכיתה שלי מבצע קריאה של תולעת ספרים. כל ילד שקרא ספר- מוסיף נקודה בעיגול שלו. עד המחצית הכיתה הגיעה ל1000 ספרים ביחד. (כל אחד ברמה שלו).
אני רוצה לתכנן "מסיבת תולעת ספרים" ולעשות מין שבוע מיוחד סביב ספרים. חשבתי על כל מני דברים, להביא הזמנה מהתולעת ספרים לקראת אותו שבוע, להכין פעילות סביב ספר. אבל אני מחפשת עוד רעיונות מיוחדים. אני רוצה שכל יום יהיה משהו מיוחד שקשור לספרים (אפשר שכל יום זה יהיה משהו שהתולעת מביאה?) בקיצור... אם יש לך רעיונות, או משהו שכבר עשית ותוכלי להעשיר אותי- אני ממש אשמח!
 
תשובה:
 

כל הכבוד על הרעיון לחגוג עם התלמידים את ההצלחה שלהם!

בשבוע הנפלא הזה הייתי:

 
 1. מנסה לקיים מפגש עם סופר או סופרת. יש אפשרות למפגשים חינמיים דרך הוצאות לאור פרטיות.
 
 2. נסיעה משותפת (/ הליכה /  בית מארח) לספרייה העירונית במסגרת השבוע ואפשרות לתת לילדים     לרשום רשמים מהחוויה. ההימצאות בספרייה היא חגיגה בפני עצמה.        
                             
3. מנסה להפגיש את התלמידים עם סופר סת"ם, אם עדיין לא הכירו – בכלל נותנת לספר התורה מקום מסוים על-פי השקפת עולמך, בשבוע זה.
 
4. מפיקה עם הילדים ספר כיתתי בנושא שתבחרי ומוסיפה אותו לספרייה הכיתתית.
 
 5. משדרגת את הספרייה הכיתתית ע"י תרומות וע"י פנייה להוצאות לאור פרטיות. הופכת את זה למעין מבצע שבו הילדים יעלו רעיונות כיצד להרחיב את הספרייה הכיתתית ומה אפשר להוסיף מלבד ספרים.
 
6. הכנת סימניות (יש לי בבלוג המון אפשרויות)
 
7. מבקשת מכל ילד לבחור את הספר הכי מעניין שקרא ונותנת לו לכתוב "דו"ח קריאה" על הספר.
 
8. משוחחת על ניבים וביטויים הקשורים לעולם הספר.
 
9. חידון תחפושות – כל ילד מתחפש לדמות מאחד הספרים שקרא ושאר התלמידים צריכים לנחש באיזה ספר מדובר.
 
10. עבודה עצמאית בבית לכל ילד / קבוצה והצגתה בכיתה – הכנת פעילות קצרה על הספר האהוב עליהם.
 
11. כתיבה יצירתית: "אם הייתי סופר/ת מה הספר הראשון שהייתי מוציא לאור?"
 
12. הייתי מחפשת תפאורה מיוחדת לכיתה, במסגרת התקציב, לשבוע זה. הנה דוגמה לתפאורה מקסימה
 
 
 




 
הוסף רשומת תגובה