חודש נימוסים והליכות

 
נושא הנימוסים והליכות הינו אחד הנושאים החשובים ביותר לדעתי, שצריך לטפח ולשמר. הקפדה על נימוסים והליכות מסייעת בשיפור האקלים הבית-ספרי, ומביאה לשביעות רצון גבוהה הן של צוות המורים והן של התלמידים. התנהגות מנומסת מגשרת בין אנשים, ומאפשרת להם להפיק את המיטב מעצמם ומסביבתם. זוהי דרך קלה ונעימה להשיג משמעת ולשפר את היחסים בין מורים ותלמידים. שמירה על חופש הביטוי יחד עם הקפדה על תרבות דיבור, והקפדה על עיקרון ההדדיות מעלה את המוטיבציה של המורים להצליח בעבודה ושל התלמידים להצליח בלימודים.


אי הקפדה על כללי הנימוס והליכות שצריכה להתחיל בגיל הצעיר ביותר ולהיות מובנית לדעתי כחלק מנושאי הלימוד השגורים במערכת החינוך,  מובילה את החברה הישראלית ל "בלאגן" חברתי המורגש היטב בעבודה, בכביש, בין שכנים, בקניונים, בשדה התעופה ובכל מקום אחר.

את הרעיון ל"חודש נימוסים והליכות" הגה אחד מתלמידי. הוא הציע "שבוע נימוסים" שמיד הדליק בי את ההתלהבות וחשבתי לעצמי - איך לא חשבתי על זה קודם??
אז מיד התחלתי בעבודה
 
נימוסי שולחן בבית ובכיתה
 
 




 
 
 
נימוסים בשירותים (נושא שהעלה חיוך רחב ונבוך בקרב הילדים)
 



 
 
נימוסים במשפחה
 






 
 
 ביקשתי מהילדים לעבוד בקבוצות ולהבין יחדיו מדוע משפחה כה חשובה לנו ולמה צריך וכדאי לנהוג בהגינות ובנימוס אחד כלפי השני.
הנה התוצרים המדהימים של הילדים:
 






 
נימוסי משחק
כדי לנהוג בנימוס בזמן משחק צריך תחילה להכיר את המשחק היטב ולהבין את חוקיו. בכדי להכיר את המשחק היטב עלינו להכיר שלל משחקים ולבחור מתוכם. ככל שנכיר יותר משחקים, נהיה בעלי מגוון רחב של אפשרויות, נתנסה יותר במערכות יחסים ונרכש כישורי חיים נוספים.
דרך המשחק הילדים מכירים את העולם החיצוני והפנימי שלהם ולמדים בצורה חווייתית מה מותר ומה אסור. ההתנסות במשחק מאפשרת להם לחוות ילדות במלוא עוצמתה, להיות בכושר גופני בריא, לשמוח, לשחרר רגשות, להתנסות בהצלחה ובהפסד ועוד..

ביקשתי מהתלמידים לכתוב על משחק שהם אוהבים / ממליצים/ רוצים ללמוד ועל ידי כך לחשוף אותם לשלל האפשרויות שניתנות.
המטרה הדידקטית - כתיבה.
המטרה החברתית - חשיפה למגוון משחקים ואפשרויות.
המטרה הרגשית - ביטוי הרגשות שעולים בזמן המשחק (אני מצליח/ה?, אני בודד/ה?, אני לא מצליח? בוחרים בי? לא בוחרים בי? איך אני מרגיש עם זה? ועוד).
 
לסיום נושא זה, העלנו יחד משחקים רבים שניתן לשחק בהפסקה - כל אחד מהילדים כתב בדף שהכנתי את שם המשחק, כללי המשחק, כמות משתתפים ועוד. ועדת משחקים איחדה את כל הדפים לספרון קטן, הניחה אותו בספריית הכיתה ומידי יום בחרה בשני משחקים מתוכו לשחק בהפסקה.

 













 
נימוסים בכיתה
 
 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה