יום שבת, 3 באוקטובר 2015

שבוע עננים

שבוע שכולו עננים




הכל התחיל בספר הנהדר עֲנוֹנֶת / טוֹם לִיכְטֶנְהֶלְד שקנינו לילדים לכבוד בואו של דור



נחשפתי לספר כשחיפשתי ספרי ילדים באחד האתרים שאני אוהבת, קראתי קטן קצר ממנו והתאהבתי לגמרי!

אז קראנו, ציירנו וצבענו






ובין לבין החלטתי שאלמד אותם על עננים ..

התחלנו בחמישה סוגי עננים: ענני נוצה, ענני סופת רעמים, ענני שכבות, ענני ערמות וענני כבשים. למדנו על ההבדלים ביניהם, שוחחנו על דרך היווצרותם ולמדנו מהו מחזור המים בטבע.

התחלנו בתצפית יומיומית על העננים, ציירנו אותם, שיימנו אותם, התייחסנו למזג האוויר באותו היום ותיעדנו בחוברת קטנה.



צפינו בסרטון "עננים" בבריינפופ


כתבנו את המילה ענן ועבדנו עם פלסטלינה לחיזוק מוטוריקה עדינה.




יצרנו עננים מקסימים מלֶבֶד שיהפכו בעתיד למובייל מתוק לדור. 










למדנו על היווצרות הגשם בשני אופנים - תחילה הרתחנו מים והנחנו צלחת מעל הסיר - ראינו את אדי המים עולים מעלה, נוגעים בצלחת הקרה ואת היווצרות הטיפות.

המשכנו בניסוי מקסים המראה את היווצרות המים בענן וירידת המים מטה כמו גשם. הסברתי לילדים  שהמים הם כמו האוויר וקצף הגילוח הוא כמו העננים וכשעננים רוויים במים - הם מייצרים גשם.
דיברנו על כבד - קל, חם- קר-קפוא.

על השפעת הטמפרטורה בהיווצרות גשם / ברד / שלג ועוד..


הציוד:
צנצנת עם מים בטמפרטורת החדר
קצף גילוח ליצירת ענן
צבעי מאכל
מזרק קטן להזרקת צבעי המאכל








המשכנו ביצירה מעוננת!






פתרנו תרגילי חיבור וחיסור "מעוננים".







שאלנו ..
מה אני יודע/ת על עננים?
מה אני רוצה לדעת?
ומה למדתי על עננים?

יהונתן כתב ומיה ציירה







יצרנו משקפת לצפייה בעננים



ויצאנו לזהות עננים..



תיעדנו את הענן שראינו והתייחסנו גם למזג האוויר באותו היום.


המשכנו בניסוי ענן חמוד מאוד המצריך
צנצנת ומכסה
קוביות קרח
מים רותחים
גפרורים




הילדים קבלו משימה למתוח קו בין סוג הענן לבין מאפייניו וכשסיימנו יצרנו את העננים שלמדנו עליהם.
השתמשנו ב:
דבק
קצף גילוח
מקלות אוזניים לערבוב ויצירה
וצמר גפן ליצירת ענני נוצה.


כך למעשה סיימנו את שבוע העננים הנהדר הזה!






סיימנו כמובן בשיר!




הסבר על הניסויים -
התחלתי בניסוי עם הקומקום כדי שהילדים יבינו היטב את מחזור המים בטבע. אח״כ הבן שלי ניסה להבין באיזה שלב המים יורדים מהענן ולמה לא נשארים שם. הניסוי עם קצף הגילוח הראה לו שבשלב מסוים כשיש מספיק טיפות מים שמתחברות אחת לשנייה ויוצרות משקל, הגשם יורד. השתמשתי במים צבעוניים כדי שזה יהיה בולט וברור.
המשכתי בניסוי עם הגפרור והבקבוק, כי הם רצו לראות ענו מקרוב כביכול..  הרתחתי מים ומילאתי את הצנצנת ב1/3 מים רותחים, סגרתי במכסה והנחתי עליו קוביות קרח כדי ליצור הבדלי טמפרטורה ואדי מים.  הדלקתי גפרורים והכנסתי פנימה. כשפתחנו את המכסה ראינו "עננים".

שימו לב לתגובות על הפוסט, יש ניסויים נוספים מדהימים שליאת אלעד הוסיפה. אחד מהם מדהים במיוחד!

להדפסה לחצו כאן

לחצו כאן כדי להצטרף לדף הפייסבוק שלי

הוסף רשומת תגובה