יום שלישי, 3 ביוני 2014

שבוע אריות, ל"ג בעומר ויום ירושלים.



שבוע אריות נוצר בהשראתה של אמא של אחד הילדים בכיתתי. אימצתי את הרעיון והתחלתי אותו בל"ג בעומר, עם סיפור האריה ובר כוכבא וסיימתי אותו ביום ירושלים.
התלמידים הכירו והבינו את משמעותו של האריה כסמל לגבורה, עוז וחוזק דבר שהעמיק את הבנת המסרים בספרי הילדים שקראנו  (וקראנו הרבה מאוד ספרים) ובסמל ירושלים.


 כמו בכל שבוע למידה, פינינו מקום נכבד בכיתה לספרים, צעצועים, תחפושות ויצירות שקראנו, יצרנו ושיחקנו איתם במשך כל שבוע הלמידה.




את השבוע פתחנו בשיר על בר כוכבא והאריה שכתב לוין קיפניס   ביקשתי מהילדים לחשוב ולדמיין מה האריה חשב כשפגש את בר כוכבא. מה גרם לו להתיידד איתו ולא להרוג אותו. 

דיברנו גם על האגדות השונות שנכתבו בעקבות דמותו הכבירה של בר כוכבא, על כך שסיפורי גבורתו ואומץ ליבו עוררו השראה בקרב אנשי רוח, ציירים, פסלים, סופרים ומשוררים.





בהמשך הראיתי לתלמידים מטבעות שנמצאו בחפירות, מתקופת מרד בר כוכבא  וביקשתי מהתלמידים לחפש סמלים שיכולים לרמז על כך שזה אכן היה מהתקופה. למדנו שהמטבעות שהוטבעו ביטאו את המרד שכן עד שנוצרו ,המטבעות היחידים שהיו בארץ היו של הרומאים. ופתאום החלו מטבעות בעלי אופי יהודי עם סמלים יהודיים להופיע דבר שהפיח תקווה ועצמאות ביהודים.

(בהזדמנות זו שוחחנו על חשיבות מקצוע הארכיאולוגיה)

הנה סרטון מעניין המסביר על מטבעות בר כוכבא


ישנם כמה סוגי מטבעות המורים על התקופה ובכולם ישנם סממנים יהודיים

במטבע אחד מופיע עץ תמר בצד אחד עם השם שמעון
ומצדו השני של המטבע כתוב בכתב עברי עתיק "שנה ב' לחירות ישראל" (סיסמה במרד נגד רומא)



במטבעות נוספים מופיעים סמלים נוספים: יין, גפן, רימונים והוטבעו גם כיתובים שונים: ירושלים הקדושה, חירות ציון ועוד


 






המשכנו לשוחח על סמל האריה וכתבנו תעודת זהות ובה עובדות שלמדנו על האריה.








המשכנו ביצירת אריות
השתמשנו בשקית אוכל ממוחזרת ובניירות משי בצבעים שונים ליצירת הרעמה








וכמובן שקראנו ספרי אריות רבים שהיו מוצלחים ביותר!

וביניהם:
אני פשוש / ע. הילל
האריה שאהב תות / תרצה אתר
אריה בלילות / מאיר שלו
מיץ פטל / חיה שנהב
אין אריות כאלה / אמי רובינגר
אריה הספריה / מישל קנודסן
אין אריות בתל אביב / תמר אדר
אריה גיבור ועכבר בן חור / לוין קיפניס

כשסיימנו לקרוא את הסיפור על האריה בספר "אני פשוש" קינחנו בפודינג שוקולד שהכינה אחת האמהות. אותו פודינג שהאריה רצה וקיווה לו. שוחחנו על הספר "האריה שאהב תות" ועל ההבדל בין הספרים.
הספר שעורר מתח, שמחה והתלהבות רבה ביותר נקרא "אריה בלילות" - שילוב נוסף ומנצח של מאיר שלו ויוסי אבולעפיה.


כשהגיע יום ירושלים, התלמידים למדו להבין את משמעות הסמלים השונים שמופיעים בסמל ירושלים: המגן, החומה, עלה של זית, וכמובן סמל האריה שקיבל משמעות עמוקה במיוחד. 
הכנו תעודת זהות לעיר הבירה -





המשכנו בכתיבה יצירתית - אם הייתי מלך החיות, מה הייתי עושה?









הנה הצעה לסיום השבוע, שלנו לא התאפשרה, סיום בריא למי שתרצה לעשות..
מיטל.





להדפסת הדפים לחצו כאן

 
הוסף רשומת תגובה