כולנו שותפים לתהליך חדשני בקרב בתי הספר בארץ. בכולנו בוער במידה זו או אחרת הרצון להשפיע, לקדם, לעורר השראה, לחדש, להתייעל, לגדול, לבצע, לצמוח ולהצמיח דור חדש של לומדים יצירתיים ומאושרים.
תפקידנו בראש ובראשונה לחיות עפ"י אמות המידה האלו - קודם כל לבצען בעצמנו, לחוש אותם, להריח אותם, לשאוף אליהם ולא לפחד משום דבר בדרך. אחרי שנרגיש זאת בכל רמ"ח איברנו - השינוי שנוביל יבוא מעצמו, בדרך הטבעית ביותר - באמצעות דוגמה אישית.
כולנו נולדנו עם החוש היצירתי, חלקנו שימרנו וטיפחנו אותו במשך השנים. חלקנו מסיבות שונות הזיז את החוש הצידה ולא נתן לו את תשומת הלב הראויה - אבל החוש קיים עדיין בכל אחד ואחד וככל שמשתמשים בו יותר, כך הוא מתייעל ומשתפר.
יצירתיות מפעילה בנו הפרייה פנימית והפרייה הדדית עם הזולת, היא מאפשרת לנו לקבל מנת "נעורים", להתחדש ולהביא דבר מה חדש - פרי יצירתנו. אין בה טעויות - כי כל טעות מביאה לתובנה חדשה ומשם ליצירה חדשה, משמעותית יותר.
חינוך יצירתי מבטא את פני העתיד - כאשר מטרתו להפוך את המידע לידע באופן חדשני המתאים ללומדים המאפיינים את הדור החדש. המורה צריך לאפשר לילדים לפתור בעיות, להיות פעילים בשיעור ולבטא את יצר הסקרנות שבהם אך לפני הכל - להיות כזה בעצמו. לא לפחד להשתנות, ללמוד מהאחר, לשתף ולנסות דברים חדשים.
מי שעוקבת אחרי הפוסטים ומצאה את הזמן לקרוא את כל מה שהעליתי וודאי ראתה בין לבין שלימדתי במסגרת שבוע מסוים - שבוע תפוחים, שבוע דלעת, שבוע פירות הדר ועוד..
למה?
כדי להמריץ
לפלפל
לעודד
להקסים
להשפיע
לפנק
ללמד ערכים
לפתח דמיון
להוביל למצוינות אישית
לפרוץ גבולות
וללמד אחרת.
את נושאי השבועות בחרתי מתוך ההיכרות עם התלמידים וכדי ליצור את ההשפעה הגדולה ביותר על תפיסת המסוגלות האישית שלהם.
והיו שיקולים נוספים כמובן.
איך בונים שבועות?
1. חושבים על נושא מסוים (ארצות, ספורט, בע"ח, פירות ..) שמקדם משהו שבחרתם (כתיבה / הבעה בעל-פה / יצירה, דמיון / קריאה / כישורי חיים / ערכים עוד..) ומכינים שמש אסוציאציות או מפת חשיבה.
2. מתייחסים לכל תחום דעת אפשרי תוך דגש על שילוב יצירה ואמנות בכל דבר: מתמטיקה, גיאוגרפיה, קריאה, כתיבה, יצירה, כתיבה יצירתית, לשון, סוגות כתיבה, כישורי חיים, מחשבים, מפתח הלב, חברה, גיבוש חברתי, מולדת, משחק ועוד.
3. מייצרים חומרים בנושא. זה הרגע האיכותי ביותר בתהליך, זה דורש מכל אחד ואחת מכן לצאת מהקופסא. לחשוב אחרת ו'להיכנס לנעליים' של התלמידים: מה יעניין אותם? מה ירתק אותם? מה יגרום להם ללמידה משמעותית. חשוב מאוד לשלב את כל החושים בתהליך עצמו.
התלמידים שלי תמיד סברו שהם לומדים פחות כשלמעשה הם עשו הרבה יותר מכולם. הם למדו בהנאה מרובה שאפילו לא הרגישו שהם לומדים וזו החכמה. ליצור עניין כה רב סביב הנושא, עד שהם לא ירגישו שהם לומדים, אלא משחקים.
קחו בחשבון שיתכן וכמה נשמות טובות ינסו לשבש או לדכא את התהליך שאתן עושות עם התלמידים. אל תוותרו. המשיכו וזכרו שדברים חדשים ושינויים לוקחים זמן עד שמושרשים. אל תתרגשו מזה והמשיכו בעבודתכן!
הנה הצצה לשבועות שנלמדו עד כה.
לחיצה על התמונה תעביר אתכן לשבוע שנלמד.
שבוע גמדים (לקראת סוף שנה)
שבוע רובוטים
שבוע ירח
שבוע מושית השבע (אביב)
שבוע נמלים (אביב)
שבוע תפוחים (תחילת שנה)
שבוע טיול ביער (ט"ו בשבט)
שבוע דלעת (תחילת שנה)
שבוע דחליל (סתיו)
שבוע אריות (לקראת ל"ג בעומר ויום ירושלים)
שבוע מכשפות (לקראת פורים)
שבוע דרקונים
שבוע פיות
שבוע מפלצות (לקראת פורים)
שבוע מרקים (חורף)
שבוע כבשים (לקראת הקיץ)
שבוע פירות הדר (חורף)
שבוע פיראטים (לקראת פורים)
שבוע "מר איש"
שבוע רימונים
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה