יום רביעי, 28 באוקטובר 2015

שבוע כדור הארץ

השבוע הנהדר הזה, הוא חלק מיחידת לימוד חודשית שהכנתי לילדיי, שמטרתה להמשיך ולהעמיק את הידע של ילדיי על הסביבה בה הם חיים.
העמקה בידע מתאפשרת, כשנותנים לכל אחד מהתחומים שרוצים ללמד, מקום נכבד ונוגעים בו באמצעות החושים השונים והאינטליגנציות הרבות.

השבוע הזה נועד לגרום לילדיי לעשות צעד נוסף בהבנת גודל עולמנו ומורכבותו.




התחלנו במעגלי שייכות.
במעגל הראשון - אני
במעגל השני - הבית שלי
במעגל השלישי - השכונה בה אני גר
במעגל הרביעי - העיר בה אני מתגורר, או המושבה / מושב / קיבוץ
במעגל החמישי - המדינה בה אני גר
ובמעגל השישי - כדור הארץ











הכנתי למיה, ערכת פליידו של כדור הארץ לשם מענה סנסורי תחושתי. שאלתי את מיה:
מדוע בחרתי בצבעי ירוק ותכול?
מדוע בחרתי בבעלי החיים ובעצים?
משם המשכנו לשיחה על השתקפות השמיים במים, על היערות, העצים ושאר ירוקים שבזכותם אנו נושמים.




הכנתי לילדיי דיאגרמה של מבנה כדור הארץ ושוחחנו על כל שכבה.
במקביל הכנו את השכבות השונות באמצעות פלסטלינה.



 


לאחר שהכנו את השכבות השונות, חתכתי את הפלסטלינה וראינו את שיצרנו. הילדים מאוד התלהבו!


יהונתן הקריא מתוך ספר נהדר על כדור הארץ את החלק העוסק במבנה כדור הארץ, וכך גם השתמשנו בערוץ השמיעתי (וגם ליוני התאפשר להמשיך ולתרגל קריאה)




לקחנו את הירח משבוע ירח, הוצאנו את המכתשים וצבענו אותו מחדש בגוונים כחולים.




לאחר שהכדור התייבש, הכרתי ליוני את היבשות השונות ושוחחנו על כל אחת מהן בקצרה. 
 יוני צבע אותן, גזר ויחד הדבקנו אותן על גבי הכדור על-פי הגלובוס שיש לנו.





נעצנו את דגל ישראל במקום הנכון כך שנדע בדיוק היכן אנחנו נמצאים.



כשלמדנו על השכבות השונות, שוחחתי עם הילדים על שכבת הקרום החשובה שבה נמצאים הלוחות הטקטונים.
הלוחות הטקטוניים הם משטחים עצומים בגודלם, אשר משתרעים מתחת ליבשות ולאוקיינוסים. קיימים תשעה לוחות טקטוניים עיקריים אשר נעים בתנועה איטית מאוד. במשך אלפי שנים, מצטברת תנועה זו וגורמת לנדידת יבשות.



כדי להמחיש לילדיי את הנושא, יצרנו ניסוי נחמד.
ציוד:

מגש,
מים צהובים (טפטפתי צבע מאכל צהוב)
סול מחולק ל9 חלקים (במקרה שלנו השתמשנו בשישה כדי שלא יהיו קטנים מידי)


הנחנו את הסול המסמל את הלוחות עצמן על גבי הנוזל הצהוב המסמל את המעטפת.
הסברתי לילדים שפעילות בגבולות הלוחות יכולה לגרום לרעידת אדמה ולהתפרצות געשית.



שוחחנו על רעידות אדמה ומה לעשות במקרה של רעידת אדמה.

הדגמתי לילדים באמצעות מגבות - כיצד נוצר הר.



שוחחנו על סוגי הרים וכמובן גם על הר געש.

ציוד:
מגש
בקבוק ובו מים חמים.
פלסטלינה חומה (במקרה שלי השתמשתי בצבע היחיד שהיה זמין) ליצירת צורת הר.
סודה לשתייה
צבע מאכל
חומץ







הנה הניסוי (הפעם השנייה שעשינו בבית)



להדפסה לחצו כאן






הוסף רשומת תגובה