לומדים על שמחה - יחידת לימוד בנושא שמחה!

כולנו שואפים להרגיש בשמחה מתמדת


הרגש החיובי מרחיב לנו את הלב, עוזר לנו להתחבר לעוצמות שבנו, הופך אותנו לאנרגטיים, מדרבן אותנו לפעילות ולעשייה, מרחיב את כוחות הנפש והוא גם מצווה גדולה ביהדות.
העיניים מאירות, חיוך משתרע על פנינו, הגוף והנפש מלאי חיוניות וקלילות. 







אנו כבר יודעים שהשמחה ניתנת להשגה בדרכים שונות ואנו צריכים לכוון את חיינו כך שהשמחה תהיה חלק בלתי נפרד מהם.
הכיצד?

ביחידת הלימוד הזו, אעסוק בשמחה.
זה הפוסט הראשון בנושא 

נשוחח על המושג, נלמד ונבין עד כמה הרגש חשוב להתפתחותנו.
כיצד ניתן להגדיל את השמחה בחיינו ובחיי הילדים?
נלמד איך ניתן ליצוק את השמחה למרחבי בית הספר: לכיתה, בהפסקה, לטקסים השונים, לחדר המורים ועוד..


ילדים באופן טבעי למדי, חווים את רגש השמחה בתדירות גבוהה יותר מהמבוגרים. הדבר נובע בעיקר מכך שהם פחות טרודים ושלרוב המציאות שלהם, בה יש תמיד על מי להישען ועל מי לסמוך, מאפשרת להם להנות מהדברים הקטנים. 
הם מרגישים לרוב שיש להם את כל מה שהם צריכים ולכן הם מתפנים להרגיש שמחה.


יחידת לימוד: פוסט ראשון בנושא

שיעור ראשון
נשוחח על המושג "שמחה". נכתוב אותו על הלוח, נעלה ידע קודם ונמצא את הפירוש המילוני שלו ונמצא מילים נרדפות.

נחלק לילדים דף עם המילה "שמחה" ונבקש מכל אחד מהם לעבוד באופן עצמאי ולכתוב כמה שיותר דברים שגורמים להם לשמחה. את הדף יש לשמור לעבודה בהמשך היחידה.




לסיום השיעור הראשון, כל ילד יכין יומן אישי במחברת שורות רגילה, יוסיף כותרת וקישוטים. מעתה ואילך נסיים את יום הלימודים בכתיבת הדברים הטובים שקרו במהלך היום. ננחה אותם למצוא טוב בכל דבר שקורה ונעודד אותם להמשיך גם בבית. (נשוחח על פרטיות הילדים ועל כך שאסור להציץ ביומנו של האחר)






שיעור שני
נבקש מהילדים להכין טבלה של שתי רובריקות: השפעה קצרת טווח והשפעה ארוכת טווח. (צירפתי דף לדוגמה)
נסביר את המושגים ונבקש מהם להביט ברשימת הדברים שכתבו בשיעור הקודם שגורמים להם לשמחה ולמיין אותם לפני הקטגוריה. נכתוב דוגמאות על הלוח.
לדוגמה: "קריאת ספר מעניין" - שמחה ארוכת טווח מכיוון שהגורם משפר את הקריאה, מרחיב את הידע, זיכרון ילדות ומשאיר טעם של עוד..
"אכילת גלידה בטעם תות וניל" - שמחה קצרת טווח 

נבקש מהילדים להכין רשימה בה כל הגורמים שכתבו מסודרים לפי סדר החשיבות וההשפעה שלהם בהתאם לקטגוריות.

לסיום השיעור נשוחח על הרשימות המדורגות על-פי סדר החשיבות. נעודד אותם להמליל את התוצאות ולהגיע למסקנה.



שיעור שלישי
 נחלק את התלמידים לזוגות ונבקש מהילדים לשאול אחד את השני מה גורם להם לשמחה. את הראיון נתעד במחברת.

נבקש מכל זוג ילדים לעלות רעיונות להוספת "שמחה" למרחב הכיתתי

לסיום השיעור, נבקש מהילדים לשתף ברעיונות ונעלה על הכתב את כל הרעיונות שהועלו בכיתה.

שיעור רביעי
נחלק את הכיתה לקבוצות וכל קבוצה תקבל 2-3 מהרעיונות היישומיים שהועלו, יהיה עליה לחשוב על דרכים ליישום.


שיעור חמישי - שישי
כל קבוצה תציג את הרעיונות שלה בכיתה, תערך הצבעה ויבחר רעיון אחד מבין שלושת הרעיונות שהועלו בקבוצה.


שיעור שביעי - שמיני - תשיעי

יישום הרעיונות 

שיעור עשירי
הכנת פלקט כיתתי "אנחנו בוחרים בשמחה".


להדפסת הדפים, לחצו כאן בפוסט הבא נעסוק בדרכים להכנסת שמחה לבית הספר.