מיצוי הפוטנציאל בתחומים השונים והדרך להשגתו בגילאי הגנים 3-6



רבים המחקרים המראים את הפוטנציאל הטמון בגילאי הגן. פוטנציאל קוגניטיבי, רגשי, חברתי, תנועתי ועוד..
מפני כך ובשל כך נוצרו גני הילדים ברחבי העולם. הם מאפשרים התמקדות בתחומים אלו ועל ידי כך  מיצוי הפוטנציאל.

ולמה חשוב למצות את הפוטנציאל?
היכולות הרבות שטמונות בנו מחכות למימוש, כאשר אנו רחוקים מהפוטנציאל קיים פער בין הרצוי למצוי, פער שעלול לגרום לנו לתחושת החמצה, קשיים, תסכול ועוד. בגילאים המאוחרים יותר מגיעה תובנה וחרטה על השנים שלא למדנו, ועל בזבוז הזמן שבדיעבד היה יכול לעזור לנו לעבוד בעבודה הנכונה יותר לעיתים אף קלה יותר, אהובה יותר ומספקת.


ישנם הורים רבים שחושבים שאין צורך בזה ויש לתת למערכת לעשות את שלה וזה גם בסדר! כל אחד מתחבר לאמת שלו. 
 אבל .. מי מכם שמעוניין ולא יודע איך ומה.. ימצא כאן תשובות רבות.

נתחיל בפן הקוגניטיבי. קחו בחשבון שפה מצוי הבסיס לשפה העברית, להבנתה ולשימוש בה. כדי שהידע יהפך למשמעותי יותר, בכל שנה נוספים עוד ועוד אלמנטיים הקשורים לבסיס שממנו התחלנו. הטמעת הבסיס באופן משמעותי, חשובה להמשך הדרך.

1.  הבחנה חזותית (מתיחת קו בין הצל לפריט, הקפת יוצא הדופן, מצא את ההבדלים, צביעת צורה              מתוך תמונה כוללת ועוד).
2. התאמה כמותית (מעבר על נקודות, מבוך / שביל, קבוצות שוות)
3. תאום עין-יד
4. מושגים (גדול-קטן, גדול-קטן-בינוני, יותר-פחות, ארוך-קצר, עבה-דק).
5. הבחנה בפריטים (השלימו את החסר בתמונה, מתחו קו בין הפרטים המוגדל לציור שאליו הוא שייך).
6. מיון לקבוצות.
7. התאמת כמות למספר.
8. מוטוריקה עדינה.
9. קטגוריות - משפחות (רהיטים, פירות, ירקות, כלי נגינה, כלי עבודה ועוד..)
10. סימטריה  (מתחו קו בין שני חלקי הציור).
11. מניה  (צבעו את העץ שעליו חמישה תפוחים).
12. הבעה בעל-פה (ספרו סיפור שמתאם סיפור).
13. זיהוי צורות.
14. יחיד- רבים.
15. מילוי הוראות.
16. חריזה.
17. הבחנה בכיוון. (ימין - שמאל, למעלה- למטה - הצידה)
18. העתקה צורנית.
19. העשרת אוצר מילים (סיפורים, חגים ומועדים ועוד)
מוכנות - 
20. כתיבת אותיות.
21. זיהוי מילים (שם של הילד, שמות חבריו ועוד..)
22. הכרת רצף האותיות.
23. הבחנה באות פותחת.
24. הבחנה באות סוגרת.
25. הבחנה שמיעתית (צבעו את האותיות המרכיבות את המילה).
26. השלמת מילים.
27. השלמת אותיות.
28. חריזה.
29. הבחנה וזיהוי.
30. מודעות פונולוגית.
31. כתיבת מילים.
32. הברות וצלילים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה