ממלכת הפטריות

כשהתחלתי לבנות את "שבוע פטריות" , לא תיארתי לעצמי עד כמה אתמסר אליו ואתרגש ממנו. ממאמר למאמר,ההתלהבות גדלה ואיתה גם הרצון ללמד את הנושא באופן מעמיק.
במחקרים העדכניים ביותר התגלו ממצאים שהשאירו אותי בפה פעור ובתחושת הודייה לטבע, לאבולוציה, לבריאה או איך שתבחרו לקרוא לזה.









בכדור הארץ קיימים כ 160,000 זני פטריות וחלקן מחוללות בטבע פלאים שהמדע העדכני ביותר נותר מולם בלסת שמוטה.



מידע כללי על הפטריות:
הפטריות מוגדרות כממלכה בפני עצמה ואינן מוגדרות כצמחים או בעלי חיים.
מחזור החיים מתחיל בנבג שנובט ומתפתח לקור, המורכב משרשרת תאים. הקור מתפצל ומתפתח לתפטיר, (מבנה המזכיר שורשי צמחים). המבנה הבולט והמוכר של פטריות נקרא 'כובע', ומתבטא רק בחלק קטן יחסית ממיני הפטריות. הוא מהווה חלק הגוף הפורה שלהם, אשר מפריש נבגים ועליו מתבצעת הרבייה.










מלבד שימוש בפטריות למאכל, האדם עושה שימוש בפטריות מסוימות לטיפול במחלות.
הפניצילין - תרופה אנטיביוטית המופרשת באופן טבעי על ידי זן מסוים של הפטרייהPenicillium chrysogenum.
פניצילין הוא האנטיביוטיקה הראשונה שנתגלתה. גילויו חולל מהפכה ברוקחות וברפואה והביא למיגורן של מחלות שבעבר היו קטלניות וגרמו למותם של מיליונים. אנטיביוטיקות רבות הן נגזרות של פניצילין, ועד לעצם היום הזה מפתחים חוקרים תרופות חדשות המבוססות על פניצילין.


זני פטריות שונים, לדוגמה שיטאקי, הם בעלי תכונות רפואיות חיוביות, כמו חיזוק מערכת החיסון, איזון כולסטרול וסוכר בדם ואף תכונות נוגדות סרטן. מחקרים אף הראו את יכולות הפטריות שיטאקי וקורדיספס להרוג תאים סרטניים.

באוקראינה נמצא זן חדש של פטריות שניזון מקרינה רדיואקטיבית, ומטהר בדרך את האוויר סביבו.


ולא רק במחלות!

שני סטודנטים לביולוגיה מאוניברסיטת ייל מצאו, במסגרת סיור מחקרי ביערות האמזונס, זן של פטרייה בשם Pestalotiopsis microspora שמסוגלת לפרק פלסטיק!

וזה רק תמצית קטנה מהגילויים המרתקים שגילינו בשבוע הלמידה הנפלא הזה.


את המאמר "על מה פטריות חושבות?" שכתב אומן הוברמן סיכמנו כך:







השתמשנו בשבלונת הפטרייה ללימוד תחומי דעת נוספים:








הנה סרטון מעורר השראה על פטריות


ועוד אחד



הנה סרטון מרתק על זני הפטריות הקטלניים ביותר, שהתגלו עד כה.



הנה סרטון מרתק ביותר, על הקסם שבפטריות



שבוע הלמידה הנפלא הזה, הזכיר לי עד כמה העולם שלנו מורכב ומיוחד וכמה סודות טמונים בו.              רב הנסתר על הגלוי ואסור לנו לשכוח זאת.
ישנם עוד הרבה גילויים שמחכים לנו וזו הזדמנות ללמד את חשיבותה של הצניעות. שכן זהו אחד היצורים המתוחכמים ביותר בטבע. הוא חולק איתנו את כדור הארץ ממש מהרגע הראשון, והתפתח במשך מיליוני שנים במקביל אלינו, ובהישגים לא פחותים שרק בשנים האחרונות אנחנו לומדים להעריך.



להדפסת החומרים (כולל התשובות) לחצו כאן



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה