ועדת ספרייה כיתתית


"אם נפגוש אדם בעל תבונה נדירה, עלינו לשאול אותו אלו ספרים הוא קורא." (ראלף וולדו אמרסון)



יש לי אהבה גדולה לספרים מגיל מאוד צעיר. הספרייה בביתנו היתה ממוקמת בחדר הארונות שהיה צמוד לחדרי. היו שם מדפים רבים של ספרים ואנציקלופדיות. עד היום חדר הארונות בבית הוריי גדוש בספרים ובריח המיוחד שלהם.

הספרים מאפשרים לנו להכיר את העולם שסביבנו: את בני האדם השונים, בעלי החיים, אישים חשובים, יצירות חשובות, מקומות עתיקים. הם מפתחים לנו את הדמיון ומצמיחים לנו כנפיים - אותם כנפיים שביום מן הימים נפרוס ונגשים באמצעותם משאלות לב, חלומות ונממש עצמנו.

חייבת להודות שאינני מתחברת לתפקידי כיתה שאינם משמעותיים ולכן המצאת תפקידים מיוחדים (המחדד הכיתתי ועוד..) אינה נכונה לי. אני בוחרת מידי שנה בועדות המבטאות ערכים חשובים בעיניי כשאחד התפקידים החשובים ביותר לטעמי מיוחס לועדת ספרייה.

ועדת ספרייה המונה חמישה עד שישה תלמידים, נכנסת לתוקפה מן היום הראשון ללימודים ותפקידיה הם רבים אך עליהם לחדש ולהוסיף במשך הזמן שעובר, מקבוצה לקבוצה ועל-ידי כך לרענן את התפקיד ומשמעותו הערכית.
בתפקידה של הועדה בראש ובראשונה - לעודד קריאה ואהבת הספר. איך עושים זאת?
אני משתדלת לערוך מפגש ועדות אחת לשבוע (בדרך כלל בימי שישי) בו הועדות נפגשות ודנות באפשרויות השונות. חברי הקבוצה מעלים רעיונות (סיעור מוחות), מתעדים אותם ומחפשים את הדרך לממשם.

איך מעודדים קריאה ואהבת הספר -
1. הקצאת פינה יפה ומטופחת בכיתה.
2. תחלופת ספרים אחת למספר חודשים או בהתאם לצורך.
3. שימור הספרים וטיפול בהם בעת הצורך (ניקיונם ועוד).
4. הקראת ספר אחת לשבוע מלווה ביצירה / כתיבה/ הצגה / שירה.
5. התמקדות ביוצרים והצגת פועלם.
6. הוספת תוצרים כיתתיים לספרייה- הוספת קלסר טיולים, קלסר המאגד סיפורי הילדים בנושאים מסויימים (הוצאתי ספרונים לשבועות המיוחדים שלמדנו), קלסר עם דוחות קריאה ועוד..
7. הפעלות בנושא ספרים - הכנת סימניות, הכנת כרטיס קורא, המלצת ספר שבועית.
8. הפעלת פינה אינטראקטיבית - לחצו כאן כדי לעבור לאתר המדגים אפשרויות שונות לקיר מפעיל בספרייה הכיתתית.

 ועוד.

הנה מגוון פעילויות שתלמידי ועדת ספרייה יכולים להפעיל בכיתה:


סימניה פינתית - להסבר על הכנתה לחצו כאן




 

 
 

להדפסת סימניית שפם וציטוטים לחצו כאן



 

סימניה מאתרה של lia Griffit - להורדת הסימניה לחצו כאן





דו"ח קריאה - להדפסת הדוח לחצו כאן  - מופיע בגרסה שונה





 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה