הכנס המונטסורי הראשון בישראל

אתמול, 26.7.19, התקיים הכנס המונטסורי הראשון בישראל ואני שמחה מאוד שהגעתי והכרתי אנשים טובים שמטרתם העיקרית היא לשפר את מערכת החינוך.
את התפיסה המונטסורית הכרתי כשדורי שלי נולד ומאוד התחברתי אליה. זה התחיל אינטואיטיבית, "הרגיש" מאוד הגיוני טבעי ונכון והמשיך בזכות הכרות מעמיקה יותר דרך ספרים, מאמרים, בלוגים וסרטונים.
יש הרבה דברים טובים בה ואני חושבת שאם היא אי פעם תגיע למערכת החינוך הממלכתית, היא תשנה באופן מהותי את מערכת החינוך בישראל. 

אין בה זילות, הכל בה מאוד מאורגן ומכוון מטרה. התפיסה מעוגנת במחקרים רבים והיא רצינית, אחראית וללא ספק לדעתי, השיטה המנצחת מכולן.
מריה מונטסורי ללא ספק מעוררת השראה ומהווה מודל לחינוך משמעותי.
לצערי, אין הרבה גנים או בתי ספר שמשלבים את הגישה ולכן חזרתי עם תחושת מועקה.
הפער בין הרצוי למצוי כל כך גבוה ויצאתי מהמפגש עם מחשבות רבות ולבטים (שהובילו לכאב ראש חיובי אמנם). היה עלי לחזור למרחב שאין בו מונטסורי ולחשוב מה אני רוצה עבורי ועבור ילדיי ואיך אני מכניסה את מונטסורי למרחב הביתי הקטן שיש לי שוב ובאופן נכון ומדוייק לארבעה ילדים בגילאים שונים.

כשדורי נולד, התחלתי ללמוד את השיטה וליישם עליו. זה די נקטע כשאמי נפטרה והמשיך כשנה לאחר מכן כשהתחלתי לחזור לעצמי, להתחבר שוב לעוצמות שבי. 
שנה הבאה שלי, שמתקרבת בצעדי ענק זו שנה שאני מקדישה ללמידה ואני שוקלת ברצינות רבה לשלב גם לימודים מונטסוריים. עדיין מתלבטת איפה, עם מי ואיך (כי אני אוטודידקטית ותמיד מעדיפה למידה עצמאית).

הדברים שלקחתי מהכנס:

1. כלים ללמידה ולא רק ידע - 
מונטסורי מדברת על נתינת כלים לילדים ולא רק ידע. רכישת מיומנויות שונות בהתאם לגילאים השונים היא חלק בלתי נפרד מהמהות המונטסורית ואני חושבת שזה אחד הדברים המהותיים שחסרים במערכת החינוך הפורמלית. נכון שיש יוצא מן הכלל ונכון שזה תלוי גן / מורה אך במערכת החינוך המונטסורית זה כלל ברזל ולכן זה כך בכל מקום. חלק בלתי נפרד מהגישה / שיטה.

2. למידה מתוך בחירה תוך בחירה מוקדמת של צוות החינוך - 
 יש שילוב נהדר של התאמת משחקים מוקדמת לילדים - הנגשת אופציות שונות במדפים המותאמים לגובה שלהם והילדים בוחרים מתוך המבחר שמראש הותאם להם.

3. קהילה תלת גילית - 
הגנים המונטסוריים ובתי הספר משלבים ילדים משלוש שכבות גיל, דבר המאפשר לילדים להיות עם גדולים וקטנים מהם וע"י כך לחוות מתן עזרה, קבלת עזרה, הרגשת "אח גדול", "אחות גדולה" , "אח קטן" ועוד.. 

4. תרגילים (בין השאר גם באמצעות משחקים)-
הכלים המונטסוריים בהם משתמשים כדי ללמד את הילדים, הם משחקים איכותיים, מובנים, מדוייקים לצורך ולשלב בו הילדים נמצאים ועשויים מחומרים טבעיים מה שהופך אותם לאסתטיים במיוחד.

5. ביטחון עצמי - 
יש שיח רב סביב הקניית ביטחון עצמי לילד שנובע מתוך כל האני האמין המונטסורי. ההבנה שילד הלומד במרחב למידה אסתטי, נקי, מדוייק לצרכיו, שליו, נינוח ומעודד עצמאות וכישורי חיים, יוביל את הילד לתחושת מסוגלות גבוהה בזכות ההצלחות הרבות שרכש ומשם הדרך לביטחון עצמי וכישורים חברתיים קצרה מאוד. 

6. קצב אישי - 
במונטסורי מאפשרים לילד להתקדם בהתאם לקצב האישי שלו כשעזרי הלימוד הייחודיים נגישים לו תמיד ומותאמים לגובה שלו. המדריכים המונטסוריים עובדים עם "דף מעקבים" שמאוד מזכיר את יומני המורים והמורות שלי המאפשר להם לעקוב אחרי הקצב האישי של כל ילד וילד.

7. חינוך הוליסטי מאוזן - 
יש איזון רב בין קצוות שונים:
דידקטי - אומנותי
חופש בחירה - בחירה רק מתוך..
אינדיבידואל - קהילה
אינטלקט - רגש
עצמאות - עזרה אישית
תכנית לימודי מובנית - גמישות בתכנים הלימודים

8. חינוך לשלום -
 מונטסורי האמינה שהשלום מתחיל בתוכנו. דבר שמאוד התחברתי אליו. ולכן הסביבה המונטסורית מעודדת איזון, שלווה, הקשבה, צמחייה, אסתטיקה, כישורי חיים ועוד. 

המאסטרית הגדולה שאני מכירה בתחום המונטסורי היא אוסטרלית מבריקה שמגדלת את שלושת בניה המקסימים בשיטה זו בכל מקום בו היא גרה (עוברת בין מדינות אחת לכמה שנים).
האתר שלה נקרא "How we Montessori" והיא משהו מיוחד ממליצה לכל מי שמתחבר לשיטה.


מתחברות לגישה?

2 תגובות:

  1. נהניתי מאוד לקרוא ולהרגיש את ההבנה העמוקה שלך ושמחה שנהנית מהכנס וחזרת עם השראה. תענוג

    השבמחק