רשמים מביקור בבית ספר יסודי בשיקגו


את חופשת הפסח ביליתי עם אחותי בשיקגו. קל מאוד להתרגל למרחבים העצומים, לסנאים המטיילים בין הבתים ולשפע הגדול שקיים פה בתחומים רבים.
מול ביתה של אחותי ניצב בי"ס יסודי ובאחד הימים הוזמנו לצפות במופע מוסיקלי של אחיינתי ושכבתה.
המופע כלל 70 תלמידים בכיתה ד' נרגשים, ששרו ג'אז ואחת מיוחדת במיוחד שגרמה לנו להזיל דמעות מרוב התרגשות.
אחיינית מדהימה שזכתה בשילוב המנצח של : יצירתיות, קול יפה, חכמה, יופי רב ואומץ לב.






קשה מאוד לטייל בין הכיתות בבית הספר מבלי להתפתות להציץ בהן ולשאול שאלות..
אז שאלתי והנה חלק מהרשמים. חשוב לציין שהנתונים מתאימים לבית הספר הספציפי המדובר.

לפני כשלוש שנים בתי הספר באמריקה עברו לשיטת ה Common Core  שיטה מעניינת המזכירה את השיטה "למידה משמעותית" שאני מתחברת אליה. התכנית נועדה להתאים את התכנים ודרכי הלימוד לצרכי עתיד הילדים: מבחינת אישית, מקצועית ואקדמית. אחת המטרות היא פיתוח החשיבה ושימוש ביישום והערכה.

התכנים הלימודיים בכיתות היסודי דומים לתכנים שלנו, אם כי בביה״ס מתחילים ללמוד קריאה בשלב מוקדם יותר- חטיבה צעירה או kindergarten כך שהתלמידים עולים לכיתה א׳ כשהם יודעים לקרוא. 
תחומי הדעת נלמדים ביחידות נפרדות, גם בספורט ובאמנות וכל יחידה עורכת בין שלושה שבועות לחודשיים. הלימודים בבתי הספר האזוריים אינם כוללים לימודי דת (בגלל ההפרדה בין דת למדינה) דבר המשאיר זמן רב יותר לקריאה, הבנת הנקרא, כתיבה, חשבון ועוד.

בכיתה ו' עוברים ללמוד בחטיבת ביניים ושם טועמים מתחומי דעת שונים. בסיום השנה בוחרים שניים מתוכם. החוגים הם:  בישול, שער לטכנולוגיה, מוסיקה, דרמה, בטיחות באינטרנט אומנות ועוד . אגב מקצועות אלו נחשבים חשובים ביותר לילדים ונועדו לאפשר להם פורקן, ביטוי עצמי וחיבור לעוצמות שבהם. מחקרים רבים מאששים את הסברה שתכנים אלו מעודדים הצלחה בלימודים, תחושת מעורבות ושייכות.

בבתי ספר באזורים עמידים, מערכת הלימודים דיגיטלית אינטראקטיבית ואינה כוללת עוד חוברות ומחברות פרט לשלב לימוד הכתיבה. הילדים עובדים בכיתה באמצעות המחשב ומקבלים שיעורי בית באתרים מוסמכים. בביה״ס של אחייניתי ילמדו החל משנת הלימודים הבאה באמצעות טאבלטים.

הכיתות גדולות יותר משמעותית מהכיתות הממוצעות בישראל וכמות התלמידים קטנה יותר - כ 24 תלמידים בכיתה. מרחבי הלימוד כוללים : שולחנות מותאמים (קטנים יותר משלנו עם נישה קטנה לציוד), מרחב מורה מכובד, מחשבים, שטיחים וספרייה כיתתית גדולה ביותר הכוללת מגוון רחב של ספרים עפ"י רמות קריאה.
הילדים בוחרים את צורת הלימוד שלהם - בישיבה ליד שולחן, ישיבה ליד המורה או על גבי שטיח. 

מורים אינם מרימים קול ומרבית התלמידים מקבלים את מרות המורים ומכבדים אותם מאוד. במהלך השיעור נכנסים פרחי הוראה ועוזרים לתלמידים במידת הצורך, כך שכל התלמידים המתקשים מקבלים מענה יומיומי בכל תחומי הדעת.
פרחי ההוראה משולבים באופן יומיומי בבתי הספר ונחשבים כחלק מהצוות הלימודי.

לכל מחוז יש ועד הורים בהתנדבות שנקבע באופן דמוקרטי ע״י הורי תושבי השכונה שלומדים בביה״ס האיזוריים. ישנן בחירות מוקדמות המשלבות תעמולה (מכספם שלהם) ובסופן נבחרים חברי הboard. הם בוחרים את מערכת השעות, את מידת השימוש בטכנולוגיה, אחראים על מערכת הלימודים הכללית, ממנים מפקח שאחראי על המנהלים, זרוע ההחלטות שלמעשה מראיין את המנהלים ובוחר אותם. מפקח שאחראי על כל בתי הספר במחוז, כך שיש אחידות בין בתי הספר האיזוריים.

הנה הצצה למערכת שעות יומית המותאמת לבתי הספר היסודיים:

פגישת בוקר  08:00-08:30
מדעים 09:00-09:30
מוסיקה 09:30-10:00
חשבון 10:00-11:00 כולל אכילת חטיף
כתיבה 11:00-11:30
ספורט 11:30-12:05
הפסקה 12:05-12:35
ארוחת צהריים 12:35-12:55
זמן לכתיבת שיעורים והתכנים שנלמדו 12:55-13:00
הבנת הנקרא, אוצר מילים וקריאה 13:00-15:00.

מקצוע הספורט בבי"ס יסודי מתקיים 3 פעמים בשבוע ובחטיבת ביניים בכל ימי השבוע.


הנה הצצה לkindergarten









 

תגובה 1:

  1. ארוחת בוקר מתי? [ראיתי ארוחת חטיף וארוחת צהרים...]

    השבמחק