ניהול זמן לילדים

כולנו רוצים לעזור לילדים שלנו להיות עצמאיים ולקחת אחריות על חייהם. כחלק מהתהליך שהילדים והתלמידים שלנו עוברים בבית הספר, הם לומדים לנהל את הזמן שלהם כך שיוכלו לפנות זמן לחברים, לחוגים, לשיעורי הבית, למשפחה ולחברים.
זה לא פשוט ומצריך תיווך עד שאנו רואים שהם בשלים לזה ומסוגלים להתמודד לבד. עד מתי נתווך? כל עוד אנחנו יכולים וכמובן שזה אינדיבידואלי.  משנה לשנה התכנים נהיים מורכבים יותר ולכן התיווך חשוב בקרב ילדים שזקוקים לזה במיוחד.

הקושי בניהול הזמן נובע מכמויות השפע והאפשרויות שיש. זה לא פשוט להתמקד במשהו כשיש כל כך הרבה גירויים מסביב ולרוב המיקוד הולך למקום הקל, הנוח, הרגוע שאינו דורש לצאת מאזור הנוחות.

אם כך, איך נעזור לילדים שלנו לנהל את הזמן שלהם נכון יותר?

1 - ניהול יומן
תנו לילדים לבחור יומן שיאהבו ושיעורר בהם מוטיבציה לכתוב בו. כתיבת יומן זו מיומנות חשובה שצריך להתנסות בה כבר בגילאים הצעירים. תנו לילדים להכניס אינפורמציה שחשובה להם: תאריכי יום הולדת, חופשים (להדביק מדבקות או לקשט), אירועים מעניינים, מפגשים חוגים, תחרויות, מערכת שעות ועוד. עליהם להרגיש שהיומן הוא חלק בלתי נפרד מהיום- יום ולכן חשוב לפנות זמן לכתיבה בו. עודדו אותם להשתמש בלוח השנה בנייד ובתזכורות. 

2. סדר וארגון - 
כשהבית מסודר, הראש מסודר וכך גם לגבי הילדים. דאגו שהילקוט יהיה נקי, שהקלמר יהיה מאורגן נכון, שחדר הלמידה שלהם יהיה נקי ונוח לעבודה, שיהיה בו שקט כראוי ללמידה. שהמחברות והחוברות יהיו מאורגנות ומסודרות. 

3. זמן פנוי - 
בחרו בכמות חוגים סבירה שלא תכביד על הילדים. בדקו שיש להם זמן חופשי למנוחה, מספיק זמן פנוי להיפגש עם חברים וזמן להתכונן למבחנים. שתפו אותם בהחלטות שלכם והדגישו את הזמן הפנוי שיעמוד לרשותם שאותו יוכלו לנהל בהתאם לצרכים.

4. זמן מסך -
הגבילו את זמן המסך לזמן סביר ובהתאם לילדים שלכם. הסבירו להם שבזמן הפנוי שלהם חשוב שיעשו דברים נוספים מלבד לשבת מול המסך. שוחחו על המושג פסיבי ואקטיבי ועשו זאת תוך דוגמה אישית .

5. נצלו אירוע לשם תרגול -
אם יש מבחן או תחרות כלשהי, הראו להם כיצד עליהם לנהל את הזמן עד לאותו אירוע. (דוגמה קונקרטית בפוסט "לומדים למבחן באנגלית") מה ניתן ללמוד בכל יום וכיצד לסכם את החומר.

6. דוגמה אישית - 
שתפו אותם בדרך בה אתם מנהלים את הזמן שלכם במשימה שתבחרו. עדיף להשתמש בדוגמה של מטלה ביתית לדוגמה: כביסה, ניקיון, סדר וארגון - כך הם יראו, יתנסו ויבינו את משמעות וחשיבות ניהול הזמן.
מה קורה כשלא מכבסים במשך שבוע שלם? הראו להם את הרי הכביסה שנוצרו. ומה קורה כשבכל יום עושים כביסה קטנה?
תנו לילדים להבין בעצמם כמה חשוב לתחזק ולנהל באופן שוטף את מטלות היומיום. זה מסביר היטב גם את חשיבות הכנת שיעורי הבית. כך הם מתחזקים את הידע ולא חייבים ללמוד הכל מההתחלה לקראת המבחן - דבר שמקשה מאוד.

7. צ'פרו אותם על עמידה במשימה - 
הילדים עמדו במשימה? הצליחו לנהל את הזמן באופן המיטבי ביותר עבורם ובהתאם ליכולת? צ'פרו אותם על ההצלחה שלהם.


בתמונה: חשבו עם הילדים כיצד כדאי לחלק את הזמן מהחזרה הביתה ועד השינה. כתבו יחד והקציבו זמן לכל דבר, כולל זמן גמיש. צרו מקרא צבעים להמחשת ניהול הזמן באופן המיטבי ביותר.
להדפסה, לחצו כאן 




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה