זה לא סוד שאני לא אוהבת חרקים.. (ויעידו על כך השכנים..)
רק חרק אחד
יחיד ומיוחד
עובר אצלי בקלילות
ואפילו גורם לי להנאה
חיוך
ורוגע.
הנמלה.
אז כשהחלטתי לקחת את נושא החרקים כדרך ללמידה משמעותית
הנמלה קפצה לראשי
כל כך חביבה
נאמנה
חרוצה
בדיוק כמו שצריך!
אז הנה תוצרי שבוע מדהים ביותר שכלל כל כך הרבה דברים: ניסוי, תצפית, יצירה, ציור, כתיבה, השוואה ועוד..
התחלנו בלמידה על חרקים.
המשכנו בקריאת טקסט מידעי על נמלת קציר שחורה וערכנו השוואה בין סוגי הנמלים: זכרים, פועלות, חיילות ומלכה.
הקמנו עיר נמלים בזכות אחד התלמידים הנהדרים!
חילקתי את התלמידים לקבוצות. כל קבוצה ירדה עם: דף תצפית, עיפרון, מחק, מצע קשיח לכתיבה ושאריות מזון מארוחת העשר (קלמנטינה, ביס קטן מתפוח, פירורי לחם, קורנפלקס ועוד.. ) הוספתי גם מאכלים נוספים.
הילדים תיעדו את שעת תחילת התצפית וירדו לחפש קן נמלים ברחבי בית הספר. כשמצאו התיישבו במרחק סביר והתבוננו בנמלים. היה עליהם לבדוק את התנהגותן לאורך זמן, את מידת משיכתן למזון שהביאו, את צורת הליכתן (לבד או בקבוצה). לאחר צפייה שערכה כ20 דקות, הם תיעדו את התצפית בדף "תצפית על נמלים". לסיום ציירו את הנמלה בה התמקדו וחזרו היישר לכיתה על מנת לשתף בממצאים שלהם.
אחת הקבוצות ראתה את המלכה וחזרה נרגשת מאוד. קבוצה אחרת סיפרה על "התנפלות" הנמלים על פירורי העוגייה שהביאו.
הילדים נהנו מאוד מהתצפית וחזרו נרגשים.
גם פתרנו תרגילים:
הפקנו חוברת נמלת קציר שחורה הכוללת הסבר על חרקים, על נמלים, פירוט על המלכה, הזכרים, הפועלות וחיילות. ציירנו את גלגול חייה של הנמלה, את הקן והמחילות מתחת לאדמה. ציירנו יום בחייה של הנמלה ועוד..
המשכנו להתנסות בהשוואות באמצעות דיאגרמת וון,
ההשוואה אפשרה לילדים להבין היטב את ההבדלים בין בני האדם לנמלים וכמובן את המשותף לנו. זוהי מטלה מרמת חשיבה גבוהה, מטלה אינה פשוטה כלל, אם כי הניבה תוצאות מכובדות ביותר!
הי מיטל! איזה שבוע נהדר.
השבמחקהאם תוכלי להעלות את הקבצים בהם השתמשת?
תודה