לומדים על המוח

אחרי שסיימנו ללמוד על העצמות, המפרקים, השרירים, הריאות והלב המשכנו ללמוד על המוח.


למדנו על ארבעת אונות המוח הגדול. (המוח הגדול מפותח יותר בבני-אדם מאשר בכל יצור אחר)
האונה המצחית
האונה העורפית
האונה הרקתית
והאונה הקודקודית.
שוחחנו על מיקומן ועל האחריות הקריטית שלהן ועל משמעות המילה אונה.


האונה המצחית "מחולקת" לשני חלקים: חלק קדמי שאחראי על תכנון והכוונת התנהגויות מורכבות ועל קבלת החלטות. וחלק אחורי שאחראי על הוצאה לפועל של פקודות לשרירים (קליפה מוטורית).
האונה העורפית אחראית על עיבוד חזותי ממערכת הראייה.
האונה הרקתית מכילה את קליפת השמיעה העיקרית וגם אחראית על עיבוד מתקדם של מידע חזותי שמאפשר לדוגמה לראות פנים.
האונה הקודקודית - חלקה הקדמי מקבל מידע תחושי ממערכת המגע. היא גם מבצעת אינטגרציה של מידע מחושים שונים ומשתמשת בו כדי לגבש תפיסה מרחבית. 

המוח הקטן שנקרא גם מוחון, הוא חלק קדום שנמצא גם בבעלי חיים. מעורב בויסות ולמידה של פעולות מוטוריות כגון שיווי משקל.

כל אונה קיימת בפני עצמה, היא מהווה גוף עצמאי ולכן פגיעה באונה מסויימת לא פוגע באונה אחרת.

אחרי שלמדנו ושאלנו שאלות הבנה, הילדים קיבלו פאזל מוח והיו צריכים להרכיב אותו ולשיים.





המשכנו בלמידה על תא עצב- נוירון.
המוח מחובר לכל האיברים בגוף על ידי סיבים זעירים - עצבים.
העצבים מעבירים אותות אל המוח וממנו. 
כל תא עצב קולט מידע
מעבד אותו

ומעביר לתאים אחרים בגוף /בלוטות /שרירים.



סיימנו את הנושא בלמידה על חשיבותו של הנוזל שנמצא בראש, בין האונות והמוחון. כדי להבין זאת עשינו ניסוי עם ביצה.
בהתחלה הנחנו ביצה בתוך קופסה ונעננו אותה- היא כמובן נשברה למרות קליפה. בשלב השני הוספנו מים ונעננו שוב, הפעם היא לא נשברה וכך הבנו שהנוזל שנמצא בין האונות ובתוך הראש, מגן על האיברים הפנימיים וזה כמובן נכון לגבי כל האיברים הפנימיים בגופנו ולאו דווקא בראש.



מתוך כך גם למדנו מדוע צריך הגנה נוספת של קסדה על הראש וכיצד היא יכולה להציל חיים כשמאפשרת לנו הגנה כפולה ומכופלת לראש. 

בשלב הבא נלמד על העיניים, האוזניים הפה ומערכת העיכול.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה