מערכת השמש

ההשראה לשבוע הנפלא הזה, הגיעה מהמורה למדעים הנהדרת של הבן שלי! (הוא זכה לצוות מורות משובח ביותר ולמנהלת עם נשמה ענקית שמנצחת על כל הטוב הזה).


התחלנו בלמידה על כח הכְּבִידָה כדי להבין מהו הכח הבלתי נראה הזה, שגורם לכך שכל דבר נופל. ממשקל קל ועד משקל כבד.
שלחתי את הילדים להפיל כל מה שראו ברחבי הבית (הם הפעילו שיקול דעת כמובן (:   ), ואכן כל מה שעזבו, נפל מטה.
עשינו ניסוי עם כדור וזרקנו אותו ימינה, שמאלה, למעלה ולמטה - וגם הוא צנח לבסוף מטה, לאדמה.
מה המסקנה?
שישנו כח שמושך כלפי מטה.  כח הכְּבִידָה.






כדי להבין את כח המשיכה השתמשנו גם במגנטים.

נתתי להם מגנטים והסברתי להם שהמגנט הוא גוף או חפץ בעל שדה מגנטי שמפעיל כוח שדוחה או מושך עצם אחר המפיק שדה מגנטי. חומרים שמראים תכונות מגנטיות בולטות הם ברזל, כמה מיני מתכות והמינרל מגנטיט.

ביקשתי מהילדים לטייל בבית ולמצוא מה נמשך למגנט. ולדמיין שהכח הבלתי נראה הזה דומה לכח הכבידה הבלתי נראה.
הנה סרטון מדליק





ובחלל?
צפינו בסרטונים על אסטרונאוטים בחלל וקראנו מאמרים מעניינים - מתוך כך הילדים הסיקו שאין כח כבידה בחלל ולכן הדברים עפים למעלה - דבר הדורש התארגנות מיוחדת ושונה ממה שאנו רגלים אליה בכדור הארץ. הסברתי להם שישנו כח משיכה. כח משיכה יש בכל מקום בו יש גופים ולכן התשובה קצת אחרת, אך מעט מסובכת.
חלליות שנמצאות סביב כדור הארץ, כדי לא ליפול מטה לתוך מרכז כדור הארץ, נעות במהירות מסוימת ובמסלול מעגלי ששומר עליהן שלא יפלו מטה. (בדומה לאבן הקשורה בחוט שאנו מסובבים באוויר ואינה נופלת ) .

הנה סרטון



שוחחנו על המאכלים ועל הדרך בה האסטרונאוטים אוכלים. שוחחנו על השינויים בתזונה שחלו בשנים האחרונות ועל הגיוונים הרבים בתזונה. על הצורך בתזונה בריאה ומאוזנת, כושר גופני, תכונות אופי מסוימות, ידע רב תחומי ועוד.



הכנו תפריט לחלל ושוחחנו על הצורך בהצמדת מגש האוכל לגוף האסטרונאוט, על שימוש ברצועות סקוטש' להצמדת הסכו"ם ועוד.




שוחחנו על הגלקסיה שלנו, גלקסית שביל החלב. ראינו תמונות וציירנו אותה. למדנו שיש לה 6 זרועות ובאחת הזרועות- זרוע אוריון, מערכת השמש נמצאת.
בתוך מערכת השמש, נמצא כדור הארץ בין שאר כוכבי הלכת.


ומהם כוכבי הלכת? מיקומם בהשוואה אלינו ולשמש?
למדנו באמצעות הדגם הנפלא הזה.
דיברנו גם על חגורת האסטרואידים ועל מיקומה ועל כך שאינה מאיימת על כדור הארץ.


המשכנו ביצירת טלסקופ המשקיף על כל אחד מכוכבי הלכת במערכת השמש. הוספנו מאפיינים בולטים.




המשכנו בכל מיני יצירות




מיה התאימה את שם כוכב הלכת לציורו ולמיקומו במערכת השמש.




שאלתי אותם:
אם הייתם אסטרונאוטים ונשלחתם לכוכב לכת בגלקסיה רחוקה, שנמצאו בו חיים. מה הייתם רואים שם? כיצד הכוכב היה נראה?
ביקשתי שיכתבו לי מכתב משם ובו דיווח על מה שראו.




הנה סרטון נהדר על שביל החלב




מחר נסיים להכין דגם של מערכת השמש מחומר שמתקשה באוויר. מבטיחה לעדכן בתמונה


אם כך, מדוע כוכבי הלכת אינם נופלים מטה? מה מונע מהם ליפול אל השמש כמו התפוח על ראשו של ניוטון?
מכיוון שישנה תנועה מעגלית בין כוכבי הלכת אשר מונעת את זה. אם כדור הארץ היה עוצר לפתע - אז הוא היה נופל. התנועה המעגלית שומרת על זה.
בנוסף, יש כח בלתי נראה, כח הכבידה שמקשר בין כוכבי הלכת לשמש.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה